Waarom Puro wijnen?
  • Caracterroir
  • Snelle levering
  • Exclusieve wijnen
  • Kwaliteit
Puro Wijnen
’t Walletje 106/02
8300 Knokke-Heist
+32 (0) 50 66 52 24
info@wijnenpuro.be

Wine Tendens 2024

Trends zijn niet echt aan ons besteed, want wij geloven meer in duurzame, tijdloze stijlen en systemen. Tendensen daarentegen weerspiegelen wat er speelt bij de consument, wat leeft en waar vraag naar is. Ter voorbereiding van een interview voor een toonaangevend magazine lijsten we daarom de tendensen van 2024 op, zonder te vervallen in de klassieke aanbevelingen van wijnen die ons soms worden opgedrongen door de media. Bijvoorbeeld rosé, niet altijd even toepasbaar bij onze Belgische zomer. Hopelijk snel beterschap.

Bubbels zijn al lang niet meer alleen voor feestelijkheden; alternatieven vinden hun plek in onze dagelijkse vreugde. Hoe origineler het alternatief, hoe meer het wordt gewaardeerd. Denk aan Crémant de Jura, Savoie, Bourgogne, Franciacorta, Belgisch, noem maar op. Vaak niet gedoseerd, erg droog, fris en mineraal.

Duurzaamheid is tegenwoordig een vereiste voor elke bewuste consument. Vaak zijn merken het meest progressief, zoals lagere CO2-uitstoot door lichtere flessen en regeneratieve wijnbouwprojecten van Ruinart. Kleinere familiedomeinen doen dit vaak onbewust, omdat ze werken voor en met de volgende generatie, zoals Domaine Marsanne in Saint-Joseph en Vincent Latour.

Noemenswaardig is de stijging in de consumptie van witte wijn ten opzichte van rode wijn. Dit zien we bij AOC’s die anticiperen, klassieke rode wijn producenten differentiëren zich. Ontdek eens de witte Rioja’s van Sierra Cantabria en Hegoxury van Domaine Arretxea uit Sud-Ouest.  Niet specifiek lager in alcohol of licht van body maar vooral makkelijker te drinken dan de rode variant en instant bom van smaak.

No- en low-alcohol wijnen slagen vaak niet omdat de smaak teleurstellend is, terwijl andere categorieën zoals alcoholvrij bier wel succesvol zijn. Wij volgen vooral de visie van onze producenten: zij zijn wijnmakers en geen sapmakers. Hun terroir en AOC zijn te kostbaar, evenals hun cultuur. De productiekosten voor gedealcoholiseerde wijnen zijn vaak hoger en leiden ons vaak snel terug naar de industrie. Wel steunen we de bewustwording voor minder alcoholconsumptie door producten die niet uit wijn starten en geen dealcoholisatieproces hoeven te ondergaan. Een mooi voorbeeld is de selectie Botan, waar natuurlijke sappen worden geïnfuseerd met zelf gekweekte Belgische kruiden om een extra dimensie te creëren. Net zoals een mooie wijn verschillende dimensies heeft, kunnen sappen dat ook en zijn ze een waardig alternatief bij food and wine pairings of culinaire aperitieven.

Duurzame verpakkingen: wij zien vooral een stijging in vraag naar halve flesjes van kwaliteitswijnen. Helemaal in lijn met moderatie: less but better. Horeca volgt de tendens met een groter aanbod aan wijnen per glas.

Ondanks de mix van generaties en diversiteit van bezoekers is er een gezamenlijke interesse in educatie en service. Hier liggen voor ons de grote tendensen omdat wij hier veel tijd aan besteden. De maandelijkse proeverijen in onze winkel zijn drukbezocht, degustaties op maat, thema’s met uiteenlopende onderwerpen en tendensen worden besproken tijdens deze interactieve avonden. Educatie leidt naar een beter beleid voor je wijnaankopen.

De tendens om wijnen echt op leeftijd te drinken groeit, ondanks de mogelijkheid om ze te stockeren. Hier komt service en het concept van ‘jouer le jeu’, aan te pas. Uw loyaliteit als klant wordt beloont in exclusievere flessen. Jaargang, beschikbaarheid en positionering spelen het spel mee en het proeven van wijnen die perfect op dronk zijn maken uw ervaring en collectie waardevoller.

De doelgerichte wine and food pairing is ook een tendens: mensen komen de winkel binnen met een menu en willen aanbevelingen à la minute, het liefst op dronk.

Hetzelfde geldt voor e-commerce: mensen die geen tijd hebben om uitgebreid naar de winkel te komen, maken gebruik van onze webshop, leveringsdienst en aanbevelingen.

Diversiteit, consumenten beperken zich niet langer tot 1 categorie. Ze zijn niet langer bv. witte wijn-, bier- of coctail lovers. Het aperitief starten met een alcoholvrije Botan tonic, passende wijnen bij de maaltijd en afsluiten met een huisgemaakte espresso martini. De interesse, skills en knowledge groeit.

Kortom, de tendensen van 2024 tonen een verschuiving naar meer duurzame en innovatieve opties, met een groeiende belangstelling voor educatie en service. De focus ligt op kwaliteit en authenticiteit, waarbij producenten en consumenten samen streven naar een bewuste en verrijkende wijnervaring.

Om de website van Puro wijnen te bezoeken, moet u de wettelijke leeftijd van 18 jaar hebben. Bent u ouder dan 18 jaar?